fikastyle.blogg.se

Inte bara individens ansvar att dricka gröna juicer
Häromdagen var jag på ”Inspirationsfrukost med bullar” på Akademibokhandeln. Bullarna stod Daniel Lindeberg för, en riktig stjärnbagare som i dagarna har släppt en ny bok om just bullar. Och även om Daniel och hans syn på bullar och hur de skapar vardagsglädje var inspirerande i allra högsta grad var jag huvudsakligen där för en annan inspirerande författare - Magnus Fridh, en av grundarna till Mindfulnessappen, och hans nya bok ”Viloläge - Mindfulness och meditation i vardagen". 
 
 Daniel Lindeberg med en t-shirt som det står "Jag älskar bullar" på.


Magnus bok handlar om sätt att prova på meditation och finna ett så kallat viloläge. Något som jag tyckte mycket om med Magnus var att han var uppenbart ödmjuk för att det är svårt. Det är svårt att meditera, och det kräver praktisk, ihärdig övning. Det behöver bli en vana. Jag ska med spänning köpa boken framöver, för jag vill så gärna bli bättre på att hitta mitt viloläge. Vill så gärna uppnå mental vila lite oftare.

Boken innehåller också intervjuer med olika personer som har införlivat meditation i sitt liv på olika sätt. En av dessa är en överbelastad sjuksköterska vars stress och humör gick ut över sina barn och familjen i form av minskad närvaro när hon kom hem på kvällarna. Hon har enligt Magnus börjat meditera i 3-5 minuter innan hon kommer hem från jobbet och märker hur det påverkar hennes relation till sin familj positivt.

Jag vill också göra det! Ta mig de där 3-5 minuterna. Hur svårt kan det vara? Magnus sa att vi tror att det kostar oss tid, att det tar tid, och visst - det tar de där 3-5 eller 10 minuterna - men det ger så ofantligt mycket mer tillbaka i form av att på riktigt leva och vara närvarande den övriga tiden.

Psykologen och medförfattaren till boken Ensam eller stark - åtta principer för framgångsrika team, Oskar Henrikson, var också på plats. Tillsammans med ett gäng andra psykologer har han skrivit boken som handlar om att skapa en positiv arbetsmiljö. Oskar beskrev att de skulle kunna kalla sig för psykologernas flourtanter, för de vill att organisationer och team ska börja ta hand om sin psykiska hälsa på daglig basis istället för att behöva ta hand så många sjukskrivna för vilka det redan har gått för långt. Med det menar han att det är synd att vi gällande psykisk hälsa tänker att en psykolog kan bota allting när det väl behövs, och att det inte är någonting vi tränar och tar hand om kontinuerligt som den fysiska hälsan. Vi ser psykologen som en tandläkare men det finns ingen psykologisk tandborste.

Oskar har också varit med och skapat Habitud, ett psykologiskt gym, som ett led i denna mission. Där kan man ta del av psykologiska övningar dagligen. Jag har missat det innan men ska definitivt ta mig an det framöver.

Oskar pratade också om egoister på jobbet – om att vi inte föds till att bli det. Omständigheter gör oss till egoister, när vi är pressade eller stressade och inte mår bra, vilket inte bara vi som individer utan de sammanhang vi befinner oss i, som en arbetsplats, också bär ansvar för. Till exempel har två personer inom den mycket utsatta vårdbranschen inte nödvändigtvis dålig personkemi rent naturligt sinsemellan, men de kanske får det för att de är drabbade av svåra omständigheter som gör att det blir på det sättet.
 
Vi måste skapa förståelse för organisationers och teams påverkan på människors välbefinnande, och deras ansvar i det hela. Inte lägga lika mycket vikt vid den enskilda individens ansvar att dricka gröna juicer och göra vad den kan för att må bra, om inte omständigheterna som denne vistas i också tar sitt ansvar.
 
Vettigt, tycker jag. Tack Akademibokhandeln för en inspirerande frukost - med magiskt goda bullar dessutom!
bylittlenea.blogg.se

Vilket intressant inlägg! Väldigt klokt. Det kan inte bara vara individens ansvar, även om vi kan göra mycket för vårt eget välmående. Som att ta oss några minuter varje dag för meditation :) Jag har övat länge för att få in bra rutiner. Vissa dagar är det lättare och andra svårare, men det är oerhört viktigt varje dag. Hittade själv habitude nyligen. Brilljant idé :)

Svar: Åh, tusen tack snälla du! Så är det tycker jag. Tänker att när det bara läggs på individen som individens ansvar så kanske det spär på det där med att vi bannar oss hårt så själva när vi mår dåligt istället för att vara tillåtande.. Heja dig! Har övat att meditera lite varje dag nu i 5 dagar i sträck och håller jag i det tillräckligt länge sätter det sig förhoppningsvis som en rutin! :)
fikastyle.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress