fikastyle.blogg.se

Stop, Breathe and Think
 

Vad gör du just nu?

Jag sitter i vårt vardagsrum och har suttit här och skrivit hela förmiddagen. Lyssnar på instrumental musik och har tv:n påslagen utan ljud i ögonvrån.


Vad skrämmer dig?

Att slå på nyheterna på morgonen och inte vilja ta del av alla hemskheter som förmodligen har hänt i världen sedan kvällen innan. Min egen rädsla för terrorattacker i sig skrämmer mig, jag vill inte ha det så. Det känns som att världen krymper.


Vad peppar dig?

Att jag har drygt två månaders betald ledighet framför mig och möjligheten att helt utifrån vad jag själv vill välja vad jag vill göra efter det.


Vad vill du ha som huvudsyssla om fem år?

Jag skulle vilja skriva mer om fem år, eller åtminstone ha ett jobb med mer kreativa sysslor än jag har haft tidigare.


Vad får dig att gråta?

Mycket mer nuförtiden än innan jag blev utmattad. Jag känner mig närmare mina känslor idag, mer ansluten på något vis. Det är både en ynnest och en börda. Jag börjar gråta när allt känns övermäktigt, vid akuta stressituationer eller av sorg över olika saker som når sitt slut och får en ny början. Eller av mindre saker som berör mig, på tv eller i en film till exempel.


Vad är det sista du tänker på innan du somnar?

Niklas, och tacksamheten över att han somnar bredvid mig. Oftast i alla fall. Eller hur väldigt trött jag är, och hur mysigt och skönt det är att lägga sig ned och blunda.


Vad måste du ha hemma i matväg?

Yoghurt och ägg. Helst bananer och hallon också för att kunna göra min dagliga frukostsmoothie.


Vad läser du just nu?

Jag brukar varva mellan en självhjälps-/psykologibok och en skönlitterär bok samtidigt. Jag behöver varva mellan två olika eftersom den förstnämnda typen av bok ibland blir för svårsmält att ta sig an. Just nu läser jag "Resa sig stark" av Brené Brown och "Svalorna flyger så högt att ingen längre kan se dem" av Åke Edvardsson.


Vad är skönt?

Kramar, massage, lätt beröring, särskilt i håret. Att dra med fingrarna över någon annans lena och varma hud. Att lägga sig i sängen på kvällen, yoga, meditera, dansa och sjunga. Ta en promenad eller ett fotbad. Duscha. Och många, många fler saker. Livet. <3


Vad gör du när du är arg?

Andas häftigt, höjer rösten och/eller stampar i golvet. Stänger in mig i ett rum och glor in i en spegel. Lyssnar på Linkin Park om det är riktigt illa.


Vad är din vanligaste hälsningsfras på sms?

Hej!


Vad är du avundsjuk på?

Folk som verkar gå igenom livet utan att ha så mycket komplicerade saker att tänka på och processa. Som fungerar överlag ganska bra utan att ha dagar då de bara inte fungerar. Eller som inte har en massa små somatiska bekymmer hela tiden. Icke-högsensitiva personer, ibland. Även om det både är jobbigt och fantastiskt att själv vara sådan.


Vad är det viktigaste som finns?

Relationer och den egna hälsan. Att bli sedd och känna tillhörighet.


Vad är ingredienserna för en bra utekväll?

Oj, så länge sen nu. Men gott om tid att göra sig iordning, någonting gott att dricka, inte för hög ljudnivå, mysigt sällskap, kanske lite dans med mycket utrymme och bra musik och möjligheten att inte behöva dricka alkohol och åka hem den tid en vill.


Vad är det gulligaste som finns?

Kärlek i gulliga former. Att bli uppvaktad, få höra någonting fint om en själv. Eller titta på gullig kärlek på tv. Plus elefanter, småbarn och skröpliga gubbar. Eller oförväntad, extrem snällhet.


Vad såg du senast på en scen?

Johnossis konsert tillsammans med min lillebror på Cirkus i Stockholm.


Vad vill du rekommendera?

Att stanna upp i vardagen och bara titta ut genom fönstret hemma, i bussen eller vart du än är en stund och ta ett eller flera djupa andetag och känna efter hur du mår, på riktigt. Kanske även prova appen Stop, Breathe and Think.

 

Lista lånad från Amanda

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress