fikastyle.blogg.se

Möjligheter att förhindra utbrändhet
Så glad över att mitt förra inlägg har lästs så många gånger och att ni genom att klicka på hjärtat sprider det till fler, tack! Så glad också över att jag har ett passande inlägg på samma tema på lager att dela med mig av idag, för meningen är ju inte att bara måla upp en hopplös bild av hur vi alla duktiga, unga kvinnor faller en efter en, utan att också försöka reflektera över och dela med mig av hur vi förhoppningsvis kan förhindra att det fortsätter så. 

-

På de föreläsningar om stress som jag var på via mitt fackförbund häromveckan pratade den första talaren om möjligheter att förhindra utbrändhet. Först var han något provocerande och sa att "man väljer att gå in i väggen" och jag skruvade lite på mig och la armarna i kors men bestämde mig ändå för att lyssna vidare med ett så öppet sinne jag kunde. Och han menade nog med det uttalandet mest att just provocera, för att sedan kunna vrida på uttalandet och även säga att "därmed finns även möjligheten att välja att inte göra det". Och det har han ju rätt i. Vi kan inte bara prata om hur vi som redan har gått in i väggen ska göra för att komma tillbaka därifrån, kanske ännu viktigare är ju faktiskt att prata om hur de som inte har hamnat där än ska kunna göra för att inte hamna där. 
 
Föreläsaren, Anders Gustavsson (konsult inom ledarskaps- och organisationsutveckling), pratade om att det handlar om att ta till åtgärder och förändra sitt liv i tid. Han pratade också lite om stress i allmänhet och om hur det ju är påhittat av kroppen som ett sätt att hantera akuta men inte långvariga situationer, och framför allt fysiska faror men inte hot av den psysiska sorten. Så för att kunna orka stå emot alla hot av den psykiska sorten som idag är övervägande måste vi odla inre, själslig styrka. 
 
 
Han målade upp livet som byggt på fyra plattformar - privatlivet, arbetslivet, samhället och det politiska styrsystemet. Om alla fyra plattformar är stabila menade han att en kan vara ganska darrig i sig själv utan att det händer någonting. Men om till exempel den politiska kartan snabbt ritas om och är oförutsägbar, som den ofta är idag, stör det oss. Både det politiska styrsystemet och samhället är under stor omvandling och inte särskilt stabila nuförtiden, men dessvärre heller ingenting som det är särskilt enkelt för mig som enskild individ att göra någonting åt på kort sikt. Vi kan därför i princip släppa våra försök att fixa just de två plattformarna i fråga om att må bättre, och istället fokusera på de två andra. För om privatlivet och arbetslivet är hyfsat stabilt medan samhället och politiken svajjar ordentligt funkar det som regel ganska bra ändå. Men om jobbet och/eller privatlivet därutöver också börjar svajja blir det snabbt instabilt och problematiskt för oss. 

Otrygghet, nedskärningar, ständiga förändringar, på arbetsplatser eller på fritiden, påverkar och stressar oss. Om våra behov och kompetenser inte tillgodoses rubbas vi lätt. Han poängterade även - vilket jag blev glatt överraskad över - att det likväl kan vara glada och positiva händelser som till slut blir till för stora påfrestningar för kroppen. Det tror jag är fallet för många som blir utmattade, särskilt de som har jobbat väldigt mycket helt enkelt för att de tycker att sitt jobb är så väldigt roligt. 

Vi fick sedan göra en övning: fundera över och skriva ned en lista över de fem viktigaste personerna i våra liv. Du kanske kan göra det nu innan du läser vidare? För sedan frågade han oss, varför inte jag själv stod med på listan? Vi lyfter ständigt fram andra genom livet, men glömmer att ens ha med oss själva på listan. Är det här en himla egoistkurs, frågade han retoriskt, såhär kan en ju inte tänka, säger folk! Jodå, svarade han sig själv. "Sätt på din egen syrgasmask först, innan du hjälper andra." Förse dig själv med kraft för att sedan kunna vara till nytta för din omgivning. Det är sund egenomsorg. 

Och så några konkreta tips: 

Sätt idiotklara gränser mellan jobb och fritid. Tidsanpassa sen inte, börja inte flexa, håll dig till gränserna. 

♥ Sätt tydliga mål. Protestera till chefen. Fråga vad som ska levereras, i detalj? Acceptera inget flum. 

Lär dig leva med stökiga organisationer och förändringar. 

♥ Eftersträva könsblandade arbetsplatser, all forskning visar på att det är bäst. 

♥ Helga vilodagen! Ha en oplanerad dag och gör ingenting! 

♥ Till männen - sänk era prestationskrav. Ni behöver inte ha just den där bilen, båten, huset eller jobb-befordran. Till kvinnorna - sänk era relationskrav. Det är inte er uppgift att lappa ihop alla relationer omkring er. 

Prioritera. Säg, som ett exempel, till er tonåring att jag kan hämta dig från dina aktiviteter två kvällar i veckan, resten får du lösa själv

♥ Motionera. 

♥ Sov. 

♥ Ät god och nyttig mat. 

♥ Drick mindre kaffe. 2-3 koppar per dag. 

Andas rätt! Ner i magen! 

♥ Umgås med andra. 

Ha en nära människa att anförtro dig åt. (Hans, enligt honom själv, viktigaste tips.)

Akta dig för trötthet som du inte kan sova bort. 
 
Vilken plattform behöver du prioritera och stärka? Hur kan du göra det? 
Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Otroligt bra inlägg, detta behövde jag! Det är så viktigt att prata om hur man undviker att gå in i väggen. Jag är på väg dit nu och försöker nu bromsa i tid och sätta ned foten för min egen hjärna, då den stressen och oron jag bär på inombords tar kål på mig, plus alldeles för lite sömn. Det är svårt, men det går att hindra det om man bara vet hur och vilka varningstecken det finns. Tack för detta superbra inlägget! <3

Svar: Åh, tack, vad glad jag blir! Ja jag håller med. Tråkigt att höra och hoppas verkligen att du lyckas bromsa i tid och göra de förändringar du behöver för att byta riktning till något mer hållbart! Heja dig! Kram <3
fikastyle.blogg.se

bylittlenea.blogg.se

Såååå, så intressant! Jag håller med om alla punkterna här. Väldigt bra övning med viktiga personer i ens liv, den ska jag ta med mig. Tack för att du delar det här med oss! Jag sprider det vidare. :)

Förresten, himla glad att jag hittat dig och din blogg här <3

Svar: Kul!! Tack för input, fortsätter gärna dela med mig av sådant om det uppskattas. :) Åh gulle, detsamma! <3
fikastyle.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress